Saturday 21 November 2009

Controversial newspaper labels Jackson a 'common paedophile'

The Daily Mail today ran an article about Evan Chandler's suicide even more ludicrous than The Mirror's offering on Thursday.

The newspaper, which famously supported the nazi party and recently came under fire for publishing a homophobic article about the death of Stephen Gately, labelled Jackson a 'common paedophile' and explicitly stated that he routinely molested young boys.

The article is factually inaccurate on every level. It claims that Jackson was found in possession of child porn - he was not. Had he been, he would have been charged with possession of child porn. Bit of a no-brainer.

It also claims that Gavin Arvizzo accused Jackson of having sex with him. A blatant fabrication.

Author of the piece David Jones pours scorn on what he portrays as conspiracy theories that the 1993 allegations were concocted by Evan Chandler for financial gain. He conveniently neglects to mention numerous pieces of factual information which prove this to be the case. He neglects to mention, for instance, that it was Evan who accused Jackson of molestation while his son maintained that he'd never been touched. He neglects to mention also that journalist Mary Fischer proved in a 1994 article how Jordan had only corroborated the story after Evan plied him with a mind-altering drug, sodium amytal, which is known to induce false memory syndrome.

But Mary Fischer is a real journalist, while David Jones simply writes obscene and factually inaccurate hit-pieces for Britain's most racist newspaper.

Like so many others, Jones points to the 1994 settlement as proof of Jackson's guilt, neglecting to mention that Jackson didn't pay the settlement - his insurance carrier did - and court documents show that Jackson didn't even agree to the settlement, which was "negotiated and paid... over the protests of Mr Jackson and his personal legal counsel."

To point out each individual inaccuracy contained within the article would probably take the best part of 5000 words. Composed largely of pure fantasy and hinging much of its information on the word of Evan Chandler's brother, the clearly biased Ray Chandler (who himself profited hugely from the fabricated claims of abuse by publishing an inadvertantly hilarious book about the 1993 scandal), the article trumps even Tanya Gold's recent Guardian editorial on the nonsense scale.

A blatant hit-piece, the article is almost certainly racially motivated and I wouldn't be at all surprised if the newspaper finds itself on the receiving end of a major lawsuit within a week. David Jones is relentlessly bilious throughout the article, which contains no hint of objectivity or journalistic integrity.

Jones repeatedly quotes US reporter Diane Dimond as some manner of expert on the case, despite the fact that she is clearly unhinged. Having repeatedly stated throughout the ninties and the early noughties that her sole ambition in life was to destroy the career of Michael Jackson, she has been described by writer Ishmael Reed as a 'Jackson stalker'. Her reporting on Jackson's trial was so biased that she was fired from CourtTV almost immediately after the verdict was announced. She has made her living slandering Jackson ever since.

Dimond subsequently penned a book about Jackson titled 'Be Careful Who You Love', which Jones inexplicably describes as 'acclaimed'. Acclaimed by who? It bombed spectacularly upon its release.

Jones has employed much the same technique as Jacques Peretti did for his 2007 documentary 'Michael Jackson: What Really Happened'. He has intentionally tracked down only interviewees who he knows have financial motives for portraying Jackson as a paedophile. He has then quoted them as objective experts.

He omits vital information which exonerates Jackson of the 1993 allegations, all the while including mountains of pure speculation, which he represents as fact. He attributes quotes to Jordan Chandler which he cannot possibly verify and even goes so far as to describe the boy's thoughts.

What he neglects to mention is that rather than being 'traumatised', as Jones claims without source in his article, Jordan Chandler reverted in later life to his original stance, which was that Jackson had never touched him. When asked to take the stand in Jackson's 2005 trial - during which Jones seems to forget that Jackson was unanimously aquitted and vindicated - Jordan refused to testify against his former friend. Meanwhile, Jackson's defence had numerous witnesses lined up who were prepared to testify that in recent years Jordan had repeatedly insisted that Jackson never touched him and his father had concocted the entire story.

A vindictive character assassination, David Jones's article is the single most irresponsible piece of journalism I have ever had the misfortune to read. He should be ashamed of himself. But somehow, I suspect that he isn't.